למרות שרובן של הדתות קיבלו עליהן את שבעת הדברות האחרונות מעשרת הדיברות וביניהן הדיבר השמיני לא תגנוב, בני האדם גונבים. אחת הגנבות השקטות שאינה משאירה סימנים פיסיים היא המעילה.
מעילה יכולה להיות בכסף וגם ברכוש . מעילות מתרחשות כמעט בכל בית עסק המעסיק עובדים. עובד המתקשר הביתה לשאול "מה נשמע ? " מבצע גניבה של שיחת טלפון.
שלושים שנות פעילות בתחום הביטוח הביאו אל שולחני דוגמאות רבות לעיתים משעשעות ולעיתים מדהימות אודות מעילות . בחברת ביטוח אחת התברר כי המנכ"ל צורך כמות גדולה של עטי יוקרה, מנהל הרכש חשש שהמנכ"ל של החברה מבצע בעצמו מעילות . חקירה קטנה גילתה כי המחסנאי של אותה חברה נותן לאהובתו במקום פרחים , עטים , וכל עט שיוצא מהמחסן נרשם ייעודו אל המנכ"ל. מעילה שכזו בטלה בשישים והיא יותר משעשעת מאשר מזיקה ( אני לא ממליץ להשתעשע בגנבת עטים ממקום העבודה ) . מצד שני כולם זוכרים את הגברת אתי אלון שגרמה במעילה ארוכה ושיטתית לחיסולו של בנק למסחר . בין שני המקרים הקיצוניים אפשר לקרוא לעיתים קרובות אודות מעילות שמתגלות מדי פעם שהקיפם כמה מיליוני שקלים כך לדוגמא , חשבת של אחת המכללות הצליחה להעביר מחשבון המכללה אל חשבונה במהלך של כמה שנים סכום של כשנים עשר מיליון שקלים , ואיש כספים ברשת בתי מלון הצליח להעביר מחשבון המלון אל חשבונו כשישה מיליון שקלים.
את תופעת המעילות אפשר לצמצם אך לא למגר וגם העסק עם הבקרה הכי משוכללת, יכול למצוא עצמו מול פרצה שהגנב חדר דרכה. כפי שאין בנמצא אמצעי מיגון שימנע באופן מוחלט את גנבות כלי הרכב והתפרצויות לבתי עסק כך גם אין מנגנון שימנע מעילות של עובדים .
על מנת לאפשר רציפות כלכלית במקרה של מעילה ( בכסף או רכוש ) , מומלץ לרכוש פוליסת ביטוח המכונה פוליסה לביטוח נאמנות עובדים ( נקרא גם בטוח אומן ) .
בארץ פועלות כתריסר חברות ביטוח המוכרות כעשרים דגמי פוליסות לביטוח נאמנות.ברור שיש שוני בין הפוליסות וחשוב לקרוא את הפוליסה בטרם רכישתה.
הסדרת הביטוח צריכה להיות בהתאם לאופי העסק וסוג הפעילות שלו . חשוב לדעת שניתן למצוא פתרונות ביטוחיים גם למצבים שאולי כבר התרחשו אך טרם התגלו.
תתכן גם האפשרות של הסדרת ביטוח מפני מעילות של עובדים כלפי לקוחות או ספקים.
חברות הביטוח הישראליות מקפידות בהסדרת ביטוח זה והתנאת הביטוח באמצעי בקרה מסוימים דיים כבר למנוע או לעצור כמה מהמעילות שיצאו לדרכן.
לתשומת לב הקורא
במאמר זה סקירת החוקים , הסיכונים והאפשרויות השונות בביטוח הנה חלקית ו/או תמציתית .
בכל פוליסת ביטוח ישנן החרגות או סייגים . תנאים או דרישות . לא כל הפוליסות הנן זהות .
מטרת המאמר הינה להאיר ולהעיר ואין בו משום המלצה והכוונה לעשייה או אי עשייה כלשהי.
שמעון שחר, מנכ"ל שחר יועצים לניהול סיכונים .
הרצאות ויעוץ בביטוח כללי כולל דירקטורים.
http://www.shahr-shimon.co.il
רשום כעד מומחה במערכת בתי המשפט בישראל